MENÜ
Ankara
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Fiyat artışları olumsuz etkiledi
Özel Haber
10 Eylül 2021 Cuma 07:02

Fiyat artışları olumsuz etkiledi

Uzun yıllardır reklam tabela sektöründe faaliyet gösteren İsmet Çetinkaya, son yıllarda malzeme fiyatlarında yaşanan artışın hem kendilerini hem de müşterilerini ekonomik anlamda olumsuz etkilediğini söyledi.

SEDA TOLMAÇ

Firmaların kurumsal kimlik kazanması ve müşterileri tarafından ayırt edilebilir olmasında önemli bir yere sahip olan reklam tabela ürünleri, tabela sektörünü oluşturuyor. 

Günümüzde tabela sektörü, markaların oluşturduğu imaja uygun ürünleri müşterilerine sunuyor. Hal böyle olunca bir yandan sektörde ürün çeşitliliği, diğer yandan tabela sektöründe iş yapan insanların sayısı artıyor. Teknolojinin gelişmesi ise, sektöre bir yandan avantaj sağlarken, diğer yandan teknolojiyle birlikte işçiliğin azalması sektörde dezavantaja neden oluyor. 

“Sektörde yaşanan fiyat artışları bizleri olumsuz etkiliyor”

Uzun yıllardır tabela sektöründe çalışan, kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektöre araç, cephe giydirme, araç renk değişimi, iç dekor alanlarında hizmet sunan İsmet Çetinkaya, son yıllarda sektörde yaşanan fiyat artışlarının hem kendilerini hem de müşterilerini olumsuz etkilediğini söyledi.

Yaklaşık iki yıldır yaşanan koronavirüs salgınının da fiyat artışlarında etkili olduğunu ifade eden Çetinkaya, “Son üç yıldır reklam tabela sektöründe fiyat artışları söz konuydu. Koronavirüs salgınıyla birlikte hem işlerimizin azalması hem de malzemelerde yaşanan fiyat artışları ekonomik anlamda bizleri zorladı. Şu an malzemelerin fiyatları neredeyse bir hafta içinde değişebiliyor” dedi. 

“Fuarlar, reklam tabela sektörü için önemli”

Çetinkaya, reklam tabela sektöründe, fuarların iş potansiyeli açısından önemli olduğunu ancak pandemi nedeniyle son 1,5 yıldır yapılamayan fuarların işlerde düşüşe neden olduğunu ifade etti. 

“Ankara, fuarların sıkça yapıldığı kentlerden biri. Pandemi döneminden önce sık sık yapılan fuarlar reklam tabela sektörü için oldukça önemliydi” diyen Çetinkaya, “Fuarlar, reklam sektöründe çalışan, ahşapçısından elektrikçisine kadar herkesin iş potansiyelini artıran etkinliklerdi. Pandemiyle birlikte fuarların yapılamaması sektörde çalışan herkesi olumsuz etkiledi. Bu nedenle temennimiz önümüzdeki süreçlerde fuarların canlanması ve işlerimizin hareketlenmesi yönünde” diye konuştu. 

“Ürünlerin yurt dışından gelmesi fiyat artışlarını etkiliyor”

Pandemiyle birlikte malzeme fiyatlarında büyük bir artış olduğunu ifade eden Çetinkaya, “Özellikle pleksiglas (renkli ve renksiz çeşidi bulunan plastik cam) son zamanlarda fiyatı en çok artan ürünlerden oldu. Öte yandan normalde 50 liraya alınması gereken bir çerçeveyi 150 liraya almaya başladık. Ahşabın fiyatı bile artıyor. Eskiden paket paket aldığımız bir maket bıçağını şimdi tane ile alıyoruz çünkü bir tane maket bıçağın fiyatı 80 lira olmuş durumda. Dolayısıyla yaşanan bu fiyat artışları, hâlihazırda sektörde yaşadığımız sorunların başında geliyor” dedi. 

Kullanılan ürünlerin yurt dışından gelmesinin fiyat artışlarında etkili olduğunu da ifade eden Çetinkaya, “Kullanılan ürünlerin Türkiye’de üretiminin olmaması, ürünlerin yurt dışından gelmesine neden oluyor. Yurt dışından gelen ürünler de döviz kurundaki artışla birlikte artıyor” diye konuştu. 

“Düşük kaliteli malzemeler, sektörde yaşanan diğer sorunlardan”

Piyasada çoğunlukla düşük kalitede malzemelerin olmasının sektörde yaşanan diğer sorunlardan olduğunu ifade eden Çetinkaya, “Eskiden elimizde yırtamadığımız folyoları, şimdi maket bıçağıyla kestiğimizde kırılma oluyor ya da eskiden PVC dediğimiz malzemenin kesimi zorken şimdi bu malzemeler masadan masaya taşırken bile kırılma yapabiliyor. Fiyatlar artarken malzemenin kalitesinin düşmesi de ayrı bir muamma” dedi. 

“Baskının çözünürlüğü ve uzun ömürlü olması önemli”

Reklam tabela sektöründe müşterilerin dikkat etmesi gereken noktalara da değinen Çetinkaya, şöyle konuştu: “Kişiler, yaptıracakları baskının kalitesine dikkat etmeli. Baskının çözünürlüğü ve uzun ömürlü olması önemli. İnsanlar çoğu zaman fiyatına bakarak ucuz baskıları tercih ediyor ancak sektörde yaşanan fiyat artışlarıyla birlikte kaliteli bir malzemenin ucuza temin edilmesi mümkün değil. Ucuz malzeme kullanımı ise, işin kalitesiz ve kısa ömürlü olmasına neden olur.” 

“Teknolojinin gelişmesi çözünürlüğü artırdı”

Reklam tabela sektöründe teknolojinin her geçen gün ilerlediğine dikkati çeken Çetinkaya, teknolojinin gelişmesinin sektöre bir yandan avantaj sağladığını ancak sektörde dezavantajlara da neden olduğunu söyledi.

“Teknolojinin gelişmesiyle makine parkuru çok arttı” diyen Çetinkaya, “Eskiden 91,5 cm makineler varken şimdilerde makinelerin eni 5 metreye kadar çıktı. Makinelerin bu şekilde gelişmesi çözünürlüğü de artırdı. Öte yandan yapılan işin kolaylığı da arttı” dedi.

“Teknolojinin dezavantajı, işçiliğin sıfıra inmesi oldu”

Çetinkaya, teknolojinin gelişmesiyle birlikte işçiliğin azaldığını ve yapılan işin kalitesinin düştüğünü, bu durumun da sektörde dezavantaja neden olduğunu belirterek, “İşi bilmeyen insanlar teknolojiyi kullanarak bu işi yapabileceğini düşündü ve sektöre yöneldi. Bu şekilde sektöre girenler, insanları da kandırmaya başladı. Örneğin; Avrupa brandaya bastığını söylediği bir işi Çin brandaya bastı. Müşteri de bunu bilmeyince sektörde bir rekabet oluştu. İşçilikten çalındı ve işçilik sıfır hale geldi” ifadelerini kullandı. 

Reklam tabela sektöründe iç ve dış mekan makinelerinin farklı olduğuna ve bunun da müşteriler tarafından dikkat edilmesi gereken bir diğer husus olduğuna dikkati çeken Çetinkaya, şunları söyledi: “İç ve dış mekan makine parkurlarında yapılan iş farklıdır ve fiyat da buna göre değişir. Bu durum müşteriye açıklanmadıkça müşteri bunu çoğunlukla bilmez. İç mekan makine parkuru, fotoğraf kalitesindedir. Dış mekan makine parkuru ise, çözünürlüğünün 4-5 metre uzaklıktan fark edilebileceği bir makine parkurudur. Dolayısıyla insanların yaptıracakları işin hangi makine parkurunda yapıldığını bilip ona göre fiyat almaları önemlidir.” 

“Sektörün standarta ihtiyacı var” 

Çetinkaya, reklam tabela sektöründe kaliteli, uygun fiyatlı işler yapılabilmesi ve sektörün kendini toparlayabilmesi için bir standarta ihtiyaç olduğuna vurgu yaptı.

“İlgili kurumlarının sektörde bir düzenleme yapması gerekiyor” diyen Çetinkaya, “Öncelikle fiyatların düşmesi gerekiyor çünkü aldığımız malzemelerin fiyatları çok yüksek. Sonrasında piyasada kalitesi yüksek ürünlerin kolaylıkla bulunması önemli. Tüm bunlar için de sektörde bir düzenlemeye ihtiyaç var” dedi. 

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu haber henüz yorumlanmamış...

Benzer Haberler
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2021 Ticari Hayat