MENÜ
Ankara
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Markalaşma bir süreç ve  zaman işidir
Özel Haber
30 Eylül 2019 Pazartesi 07:57

Markalaşma bir süreç ve zaman işidir

Kemal Çiftçi, “Markalaşma pazarlama iletişiminin temel parametrelerinden biridir. İletişim dili kurulmamış-kurgulanmamış bir ürün veya hizmetin markalaşması günümüzde neredeyse imkânsızdır.” dedi.

ESRA SARI 

TİCARİ Hayat Gazetesi olarak köşemize bu hafta Coğrafi İşaretler Derneği Genel Sekreteri ve aynı zamanda marka danışmanı olan Kemal Çiftçi’yi konuk ettik. Kemal Çiftçi ile uzunca bir söyleşi gerçekleştirdik bu yüzden söyleşiyi ikiye böldük.
Söyleşinin ilki dünkü sayımızda yayımlanmıştı. O söyleşinin devamında markalaşma sürecini konuştuk. Çiftçi, “Markalaşma pazarlama iletişiminin temel parametrelerinden biridir. İletişim dili kurulmamış-kurgulanmamış bir ürün veya hizmetin markalaşması günümüzde neredeyse imkânsızdır. Üretimin sorun olmaktan çıktığı dünyamızda tüketicinin-tedarikçinin her zaman alternatifi vardır. Bunu bilerek ve sağlıklı pazar analizleriyle büyüyebilirsiniz. Unutulmamalıdır ki markalaşma bir süreç ve zaman işidir. Birçok parametrenin çözümlenmesi ve birbiriyle ilişkilendirilmesi gerekir. Coğrafi işaretli ürünlere döndüğümüzde ise bu bir eko-sistemdir. İçinde tescil ve hukuksal korumayı, markalaşma stratejilerini, kırsal kalkınmayı, turizm ve gastronomiyi barındırmaktadır. Bu saydığım alanlar ise başlı başına uzmanlık gerektiren etkinlik alanlarıdır. Bu sistemin çalışması için arz yönlü değil talep yönlü olması gerekir. Sistem ancak böyle sağlıklı devam edebilir. Takdir edilmelidir ki; üretimin ve insanın olmadığı bir sistem ayakta kalamaz.” ifadesini kullandı. 

Çiftçi, “İnsanlığın nedeyse tüm kültürel birikimi bu topraklardan çıkmıştır. Daha dün Göbeklitepe’yi bulduk ve insanlık tarihini yeniden yazmak zorundayız” 
Türkiye’de çok fazla kültürel (maddi- manevi) değerimiz var. Peki, hem maddi hem manevi biz bu değerlerin kıymetini biliyor muyuz, ne söylersiniz?
Size katılmamak mümkün değil çünkü insanlığın nedeyse tüm kültürel birikimi bu topraklardan çıkmıştır. Daha dün Göbeklitepe’yi bulduk ve insanlık tarihini yeniden yazmak zorundayız. Bu toprakların birikimi insanlığın birikimidir. Olguya böyle baktığımızda bunu gelecek nesillere aktarma yükümüzün de ağır olacağı açıktır. 
Küresel değerler hakkında ne söylersiniz?
Size başka bir örnek vermek isterim. Kayseri’yi biz pastırmasıyla biliriz ama yanılıyoruz.  Kayseri’nin inciri de var. Bu bilgi Kültepe tabletlerinden yani kabaca 3 bin yıl önce o bölgede incir yetişiyor. Günümüzde bile Çankırı’nın Kargı ilçesinde nar ve incir yetişiyor. Tabi ki tarihsel olarak iklimler değişti. Kültürel değerler bir toplumun şahdamarıdır. Dikkat edin merkez ülkeler hiçbir zaman bunları tartışma konusu yapmaz. Ama başkalarının kültürel değerleri üstüne konuşmayı bir hak olarak görürler. Buradaki stratejik kavram aslında gelenektir. 


Geleneği nasıl açıklarsınız?
Gelenek bir toplumun toplamıdır. Anadolu coğrafyasında kabaca her elli kilometrede yeme içme, düğün, folklor, vs. değişir. Bu dünyanın başka bir ülkesinde görebileceğiniz bir olgu değildir kanımca. Onun içindir ki Maraş dondurması bir dondurmadan daha fazla bir şeydir. İzmir boyozu yerken bir kültür dizgesiyle de karşı karşıyasınız. Temel soru şu olmalı Fransız kruvasanı tüm dünyada özellikle atıştırmalık sektöründe bir farkındalık yaratırken İzmir boyozunun ondan aşağı kalır tarafı var mıdır? Örnekleri çoğaltmak mümkün; zeytin ve zeytinyağındaki, Malatya kaysısındaki, Aydın inciri ve fındığındaki durumumuzu yeniden analiz etmeliyiz ve buna ilişkin markalaşma ve pazarlama iletişimi stratejileri oluşturmalıyız.


Peki, bize derneğin faaliyetlerinizden bahsedebilir misiniz?
Coğrafi İşaretler Derneği olarak kurulduktan hemen sonra 2. Uluslararası Coğrafi İşaretler Zirvesi’nin organizasyon komite üyesi olarak çalışmaya başladık. Tabi ki bu zirvenin yaklaşık bir yıllık arka planı var. Ben ve bilim kurulu üyelerimiz zirveye sunumlarımızla katkı sağlamaya çalıştık. Şu anda ise cumhuriyet tarihimiz boyunca 3’cüsü yapılacak olan Tarım Şurası’nın hazırlık komitesindeyiz. Coğrafi işaretler alt komitesinde çalışmalarımız devam etmektedir. Yakın tarihte bu çalışmalar kamuoyuyla paylaşılacaktır. Ayrıca ilgili bakanlıklar ve STK’larla işbirliklerimiz devam etmektedir. Çiftçi, “Benim dikkatimi en çok çeken şey ise gençlerimizin ve çocuklarımızın birçok ürünü ve değerimizi ilk kez görmenin heyecanını gözlerinde okumam”

Geçtiğimiz hafta düzenlenen Uluslararası Coğrafi İşaretler Ürün Zirvesi hakkında ne düşünüyorsunuz? İlgi nasıldı sizce?
Böyle uluslararası bir zirve ilk kez yapılıyor ülkemizde burada Ankara Ticaret Odasının kurumsal yönetimine ve özellikle Başkan Gürsel Baran beyefendiye ve Komite başkanımız Ülkü Karakuş beyefendiye teşekkürlerimi sunmak isterim. Onların vizyoner yaklaşımı ve emekleri ile zirve ülkemizde ve dünyada kurumsallaşmaktadır. Bu ve benzeri çalışmalar coğrafi işaretli ürünlerimizin hem farkındalığını hem de geleneğini oluşturmaktadır. Bilimsel hafızamızın oluşması için bu tür organizasyonlara daha fazla ihtiyaç olduğu gerçeği bizi yüreklendirmektedir. İlgi konusuna gelince tek kelime ile muhteşemdi. Benim dikkatimi en çok çeken şey ise gençlerimizin ve çocuklarımızın birçok ürünü ve değerimizi ilk kez görmenin heyecanını gözlerinde okumamdır. Bu benim için her şeyin ötesinde bir mutluluktu.
Coğrafi işaretli ürünler tescil edilmesiyle birlikte bu gelenek kayıt altına alınmaktadır
Türkiye’de yeme- içe kültürü çok önemli. Bazı değerlerin kolay kolay kaybedilemeyeceğini düşünüyorum.

Geleneksel ürünlerimiz örneğin; baklava, lokum, höşmerim, pastırma vs. bizi biz yapan değerler. Peki bunların ilerleyen yılarda kaybolma ihtimalleri var mı? 
Bu sorunuzun cevabına aslında coğrafi işaretli ürünlerimiz bağlamında cevap vermek gerekirse hayır yok. Çünkü coğrafi işaretli ürünler tescil edilmesiyle birlikte bu gelenek kayıt altına alınmaktadır. Bu kayıtlı olma durumunu nasıl yöneteceğimiz tabi ki hepimizin sorumluluğundadır.  

Sizin son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Bir medya kuruluşu olarak bu konuya olan ilginiz için teşekkür ederim. Coğrafi işaretli ürünlerimizin farkındalığını arttırmanın hepimizin sorumluluğu olduğunu düşünüyorum. Bu noktada dernek olarak ilgili herkese destek vereceğimizi sizin aracılığınız ile paylaşmak isterim.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu haber henüz yorumlanmamış...

Benzer Haberler
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2019 Ticari Hayat