MENÜ
Ankara 11°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Uzmanından yeterli su tüketimi önerisi
Özel Haber
5 Haziran 2021 Cumartesi 07:25

Uzmanından yeterli su tüketimi önerisi

Diyetisyen Nimet Kültekin, yeterli miktarda su tüketilmesinin sağlıklı yaşam için önemli olduğunu söyledi. Kültekin, “Vücudunuzdaki su oranını normal düzeylerde tutmak için gün boyunca yeterli miktarda su (8-12 bardak ) tüketmeniz yararlı olacaktır.” dedi.

ESRA SARI 

Diyetisyen Nimet Kültekin, Ticari Hayat Gazetesine yaptığı açıklamada, yeterli miktarda sıvı tüketilmesinin sağlıklı yaşam için önemli olduğunu söyledi. 

Su tüketiminin insan yaşamı için çok önemli olduğunu ifade eden Kültekin, “Su oksijenden sonra gelen en önemli öğedir. Yeryüzündeki tüm canlıların yaşamak için ihtiyaç duyduğu en önemli kaynaktır. İnsan yemek yemeden haftalarca canlılığını sürdürebilirken susuz ancak birkaç gün yaşayabilir. Bu nedenle su insan yaşamının devamı için olmazsa olmazdır.” dedi.

Yaş ilerledikçe su tüketimi artmalı 

Vücuttaki su oranının yeterli düzeyde tutulmasının yaşamsal önem taşıdığını aktaran Kültekin, şöyle konuştu:

“İnsan vücudunun su içeriği yaş, cinsiyet, boy uzunluğu, vücut ağırlığı ve fiziksel aktiviteye göre değişir. Çocukların vücudunda su oranı yüksektir ve yaş ilerledikçe su yerini yağ dokusuna bırakmaya başlar. Dolayısıyla yaş ilerledikçe su tüketiminin de arttırılması gerekir. Vücudumuz su ihtiyacının bir kısmını, içtiğimiz su ve içeceklerden; bir kısmını ise yiyeceklerden ve diğer bir kısmını da metabolizma sonucu ortaya çıkan sudan karşılar. Diğer besin ögelerinden farklı olarak vücut, suyu depolayamaz. Su kaybından korunmak ve vücudun normal çalışmasını sürdürmesi için kaybedilen sıvının yerine konması gerekmektedir.”

Günlük 8-12 bardak su tüketilmeli 

Vücut fonksiyonlarının düzenli olması için vücudun sürekli suya gereksinimi olduğunu aktaran Kültekin, özellikle sıcak ve nemli günlerde vücuttan su kaybedildiğine dikkati çekti.  Kültekin, şunları kaydetti: 

“Vücut suyunun yüzde 10’u kaybedildiğinde yaşam tehlikeye girer. Vücut suyunun yüzde 20 oranında eksilmesi, ölümle sonuçlanır. Vücudunuzdaki su oranını normal düzeylerde tutmak için gün boyunca yeterli miktarda su (8-12 bardak ) tüketmeniz yararlı olacaktır.”

Kültekin, birçok kişinin gün içerisinde az su içme sorunu yaşadığını dile getirerek, günlük su tüketiminin artırması için şu önerilerde bulundu: 

“Çay, kahve tüketiminizi azaltın. Vücut susadığını çay ve kahve sık gitmediği zaman fark edecektir. Masanızda bir kupa su bulundurmanız veya su hatırlatma uygulamalarını cep telefonunuza indirmeniz de su tüketiminizi artırmada yardımcı olacaktır. Yemeklerinizde ve ara öğünlerinizde su, çorba, süt, ayran veya yoğurt ile tamamlamanız da su tüketiminde yardımcı olur. Gezerken yanınızda 1 şişe su taşımanız su tüketiminizi kolaylaştıracaktır. Fiziksel aktivite öncesi, aktivite sırası ve aktivite sonrasında su dengenizi sağlamanız, terle kaybettiğiniz sıvının mutlaka yerine konması gerekir.”

Su içmek için susama hissinin oluşmasını beklenmemesi gerektiğini ifade eden Kültekin,   şöyle devam etti:

“İdrar, terleme ve soluma vücuttan sıvı çıkışına neden olur. Susama hissi vücuttan yüzde 1 - 2 oranında sıvı çıkışı olduğunda oluşur. Fakat susama hissi oluşmadan da vücut, susuz kaldığının sinyallerini ağız kuruluğu, baş ağrısı, baş dönmesi, kol ve bacaklarda güçsüzlük gibi belirtiler ile verebilir. Bu sebeple susama hissinin oluşmasını beklemeden, belirli aralıklarla su içmek önemlidir.”

Kültekin, metabolizmanın çalışması için suya ihtiyacı olduğunu dile getirerek, su tüketimin çok önemli olduğuna vurgu yaptı. Besinlerin sindirim, emilim ve hücrelere taşınmasını suyun sağladığını belirten Kültekin, suyun vücuda faydalarına ilişkin şunları söyledi: 

“Besin öğelerin hücrelerde metabolizmaları sonucu oluşan atıkların atılması için akciğer ve böbreklere taşınması, beynin ve diğer organların çalışması, vücut ısısının denetlenmesi, eklemlerin kayganlığının sağlanması, ağız gözler ve burun gibi vücut dokularının nemlendirilmesi, hücrelerin kendini yenilemesi, yaşlanmanın gecikmesi, kanın akışkanlığını sağlanarak kalp ve damarların yükünü hafiflemesi ve daha sayamayacağımız birçok görev su sayesinde gerçekleşir.”

Çay, kahve gibi içecekler vücuttan su atılmasına neden olur 

Suyun bir enerji değerinin olmadığının altını çizen Kültekin, enerji harcanmasına yani kilo verilmesine suyun yardımcı olduğunu kaydetti. Kültekin, vücuttan su kaybına neden olan sebepleri şu şekilde açıkladı:

“Kafein içeren çay, kahve ve bazı alkolsüz ve alkollü içecekler idrarda artışa sebep olur ve vücuttan su kaybına sebep olmaktadır. Diyette protein ve tuzun çok olması, böbreklerden su kaybını artırır. Buna karşın, karbonhidratı yüksek diyet ise su gereksinmesini azaltmaktadır. Bu nedenle diyette protein, karbonhidrat ve yağın dengede olması su dengesi için de büyük önem taşır. Özellikle sıcak havalarda ter bezlerinin fazla çalışması sonucunda su kaybı fazla olmaktadır. Dolayısıyla susama hissi gelişmese bile mutlaka su içilmelidir. Ayrıca risk grubunda olduğu için bebek ve yaşlılara sıcak havalarda su verilmelidir. Uzun seyahatler de özellikle ortamdaki klima gibi nedenlerle vücut oldukça fazla su kaybetmektedir. Bu tür yolculuklarda bol miktarda kafeinsiz içecekler ve su tüketilmelidir.”

Yaşamın vazgeçilmez parçası su 

Kültekin son olarak, yaşamın vazgeçilmez parçasının su olduğunu belirterek, dünyada bilinçsiz bir su tüketimi olduğuna dikkati çekti. Kültekin, bu konuya ilişkin şunları söyledi:

“İklim değişikliği, su havzaların korunamaması, su kaynaklarının kirletilmesi, hızlı nüfus artışı, bilinçsiz tarımsal sulamalar, bilinçsiz su kullanımları, hızlı sanayileşme ve benzeri nedenlerle hızla tükenmektedir. Bu kaynakların tükenmesinin en büyük sebebi de ne yazık ki biz insanlarız. Suyun sonsuz bir kaynak olmadığının tükenebileceğinin bilincinde olarak kullanılması ve tüketilmesi bir sonraki nesillere yetecek kaynakların bulunması açısından önem taşıyor.’’

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu haber henüz yorumlanmamış...

Benzer Haberler
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2021 Ticari Hayat