MENÜ
Ankara 17°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
ALDATICI REKLAMLARA KARŞI TÜKETİCİLER NE YAPABİLİR?
Av. Zeynep YETİŞGİN
YAZARLAR
1 Kasım 2019 Cuma

ALDATICI REKLAMLARA KARŞI TÜKETİCİLER NE YAPABİLİR?

İçinde bulunulan çağ nedeniyle bir malı veya hizmeti daha çekici hale getirmek ve o mal veya hizmete yöneltilmek amacıyla tüketiciler çeşitli reklamlara ciddi anlamda maruz bırakılmaktadır. Her ne kadar karşı konulmaya çalışılsa da reklamların tüketiciler üzerindeki etkisi oldukça fazla olup, tüketiciler üzerindeki bu etki teknolojinin de gelişmesiyle günden güne artmaktadır. Ancak maalesef ki bir mal veya hizmete yönelik her reklam o mal veya hizmetin sunulan niteliklerini taşımıyor olabilir. Bu durumda tüketiciler maddi-manevi zarar görmüş veya zarar görme tehlikesi ile karşı karşıya kalmış olabilmektedir. Bu sebeple tüketicilerin hangi hukuki yollara başvuracağı hususu önem taşımaktadır. 

İlk olarak tüketicilerin korunmasını ön planda tutan, ‘Tüketicilerin Korunması Hakkındaki Kanun’ satıcı tarafından reklam ve ilan edilen vasıfların o mal veya hizmette olmamasını ayıp (bozukluk) olarak nitelendirmiştir. Bu durumda tüketici, aldatıcı reklamlara karşı tazminat davası açabilmektedir. 

Tüketiciler aynı zamanda söz konusu reklamı ‘Reklam Kurulu’na şikayet edebilirler. Reklam Kurulu’na başvuru yazılı veya elektronik ortamda yapılabilmektedir. Reklam Kurulu şikayeti inceledikten sonra reklamın geçici olarak durdurulması, kesin olarak durdurulması, para cezası veya reklamın düzeltilmesi kararlarını vermektedir. 

Tüketici ayrıca yapmış oldukları sözleşmeyi fesih imkanına da sahiptir. Tüketicinin bu hakkını kullanması için reklamdaki hileyi öğrendiği tarihten itibaren bir yıl süresi vardır. 

Bunun yanı sıra Türk Ticaret Kanunu dürüstlük kuralına aykırı reklamlar ve satış yöntemleri ile ilgili olarak haksız rekabet davalarının açılabilmesini mümkün kılmıştır. Haksız rekabette bulunarak kendi mal veya hizmetlerini rakiplerininkine tercih edilmesi için kişisel durumu, ürünleri, ticari faaliyeti ve işleri hakkında yanlış veya yanıltıcı bilgi veren kişiler için hukuki olarak önemli düzenlemeler yapılmıştır. Böyle bir durumda kanun, dürüstlük kuralına aykırı ve haksız olarak rakipleri ile rekabet eden kişiye veya şirkete karşı tüketiciyi korumaktadır. Bu kapsamda aldatıcı reklam sebebiyle zarar gören veya zarar görme tehlikesi olan tüketici, fiilin haksız olup olmadığının tespitini, haksız rekabetin önlenmesini, haksız rekabet sonucunun ortadan kaldırılmasını isteyebilir; kusur var ise maddi ve manevi zararlarının giderilmesi için tazminat talep haklarını kullanabilirler. Ancak tüketicinin bu taleplerde bulunması için yine zamanaşımı sürelerine dikkat etmesi gerekmektedir. 

Tüketicinin hukuki anlamda hak ve taleplerinin yanı sıra aldatıcı reklam dolayısıyla cezai anlamda da hakları mevcuttur. Kendi ürünlerinin tercih edilmesi için kasıtlı olarak yanlış veya yanıltıcı bilgi veren reklam sahipleri hakkında tüketiciler şikayette bulunabilmekte ve ceza davası açılabilmektedir. Ancak belirtilmelidir ki bu cezai yaptırım şikayete bağlı suç niteliğinde olduğu için tüketicilerin mutlaka şikayette bulunması gerekmektedir. 

Özetle reklamlarda bir malın belirli özelliklere sahip olduğu veya sahip olmadığı belirtilerek tüketici aldatılmış, yanıltılmış ise tüketiciler zararları ölçüsünde tazminat talep edebileceği gibi, Reklam Kurulu’na şikayet talebinde bulunarak reklamların durdurulmasını, düzeltilmesini de talep edebilir. Ayrıca haksız rekabetten doğan talep ve dava hakları ile ceza davası için şikayette bulunma haklarına da sahiptirler. Dolayısıyla ticari amaçlarla sağlığımızı, yaşamımızı dahi tehdit eden aldatıcı reklamlara karşı tüketicilerin başvurabileceği hukuki yollar kanunlarımızda oldukça geniş kapsamda düzenlenmiş olup, tüketicilerin bu bilinçle hukuki haklarını kullanması bu durumların önüne geçilmesi için önem taşımaktadır.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2020 Ticari Hayat