MENÜ
Ankara 11°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
BİSİKLET KÜLTÜRÜ
Duran AKKAYA
YAZARLAR
1 Ocak 2021 Cuma

BİSİKLET KÜLTÜRÜ

Yaşanabilir ve sürdürülebilir bir dünya hedefi ile çevre dostu uygulamalar. Estetik ve yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı yapılar medeni dünyanın öncelikli hedefleri arasında yer alıyor.

Son iki yüzyılda artan sanayileşme, buna bağlı olarak elektrik tüketiminin artması, ulaşım kanallarında araba ve uçak kullanımının yaygınlaşması gibi gelişmeler aynı zamanda çevre kirliliğinin de artmasına neden oluyor.

Yaşanabilir şehirler oluşturabilmek amacıyla bisiklet kullanımı teşvik edici uygulamaları da sıklıkla görmekteyiz.

Bu noktada dünyadaki bisiklet kullanımı ile ilgili birkaç istatistik verelim. Yapılan bir araştırmaya göre 2013 yılında dünyadaki bisiklet sayısının 2.5 milyar civarında olduğu tahmin edilmiş. Aynı yıl dünyadaki otomobil sayısının ise 500 milyon civarında olduğu tespit edilmiş.

Sadece 2013 yılında 100 milyondan fazla bisiklet üretilmiş. Bu da her otomobil üretimine karşılık üç bisiklet üretildiğini ortaya koyuyor.

Bisiklet kullanımında AB ülkelerine bakarsak Hollanda’nın yüzde 26 ile en çok bisiklet kullanım oranına sahip olduğunu görüyoruz. Bu ülkeyi Danimarka ve Almanya takip ediyor.

AB ülkelerinde bisiklet kullanımının teşvik edildiğini, sıfır vergi ve KDV uygulandığını hatırlatalım. Aynı zamanda hemen tüm AB ülkelerinin ulusal bisiklet strateji planları olduğunu da not edelim.

Türkiye’ye gelince; Kısa süre önce Çevre Kanunu’nda yapılan değişiklikle önemli adımlar atıldığını görüyoruz. Buna göre;

E-skuter ve bisiklet şeridi tanımları kanun kapsamına alındı. Karayolları Genel Müdürlüğüne, sorumlu olduğu karayollarının kenarına bisiklet yolu ve gürültü bariyeri yapma ve banketleri bisiklet şeridi olarak işaretleyerek bisiklet ve e-skuter kullanımına uygun hale getirme görevi verildi.

Sürücülerin sağa ve sola dönüşlerde, bisiklet yolundaki ve şeridindeki bisiklet ve e-skuter kullananlara ilk geçiş hakkını vermeleri zorunlu kılındı.

Ayrı bisiklet yolu veya şeridi varsa e-skuter taşıt yolunda sürülemeyecek, motorlu bisikletler bisiklet yolunda sürülemeyecek; e-skuter otoyol, şehirlerarası karayolları ve azami hız sınırı 50 km/s üzerinde olan karayollarında kullanılamayacak, bunlarla sırtta taşınabilen kişisel eşya harici yük ve yolcu taşınması yasak olacak.

Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosiklet sürücülerinin uyması gereken kurallar elektrikli skuter kullananlar için de uygulanacak. Büyükşehir belediyelerine bisiklet ve e-skuter yol, şerit, park ve şarj istasyonlarını yapma görevi verildi.

Büyükşehir belediyelerinin ulaşım ana planlarında bisikletli ulaşıma yer vermesi ya da bisikletli ulaşım ana planını hazırlanması zorunlu hale getirildi.

İlçe belediyelerinin otoparkla ilgili elde ettikleri gelirlerin, büyükşehir belediyesine aktarılması uygulamasına son verilerek, tahsil edilen gelirlerin ilçe belediyelerince bölge otoparkı yapılması için gerekli arsa alımları ile otopark yapımında kullanılmasına yönelik düzenleme yapıldı.

İl Özel İdarelerine ve belediyelere bisiklet ve e-skuter yol, şerit, park ve şarj istasyonlarını yapma görevi verildi.

Geç kalmış bu düzenlemelerin özellikle büyükşehirlerdeki yaşam kültürüne nasıl etki edeceğini önümüzdeki süreçte göreceğiz.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2021 Ticari Hayat