MENÜ
Ankara -4°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
BÜROKRASİDE EHİL SIKINTISI!
Mehmet GÖKTÜRK
YAZARLAR
29 Aralık 2016 Perşembe

BÜROKRASİDE EHİL SIKINTISI!

İyi bir bürokratik kadronun devlete ve millete ciddi kazanımları olur. Devlet bürokrasisinin devamı için, oralardaki bürokratların uzun yıllar “aynı işi yapmasının” çok büyük faydaları vardır. Bu da başlangıçta planlanmış olan bir yapının “işleyişinin sağlanması ile” işlerlik kazanır.  İkide bir de, bürokratının değiştiği kamu kurum ve kuruluşlarının üretim verimliliği düşer ve çalışanlarda motivasyon bozukluğu artar.  

Ehil sözcüğünün anlamına şöyle bir bakacak olursak durum çok daha netleşebilecektir. “Bir işi en iyi biçimde yapacak düzeyde bilgisi olan, usta, yeterli ve yetkili kimse. Bir yeteneğe, yetiye sahip olan kimse.” Bu anlamlarda tarifi yapılan devlet memuru, kamu bürokrasisindeki hiyearşik yapı içerisinde başarıyı artırıcı bir rol alacağı gibi, düzenin ve disiplinin sağlanmasında da aktif olacaktır. 

Bürokraside işinin ehli olanların yer almasını sağlayacak düzenin kurulması ve bu düzenin tıkır-tıkır işleyişinin sağlanması ise bir tercih olduğu kadar, aynı zamanda çok ciddi bir tecrübenin liderliği ve gözetimiyle ancak mümkün hale gelebilir. Yani tek başına belli bir işle görevli bir bürokratın uzun yıllar bir koltukta oturması, işteki verimliliği artırıcı bir faktör değildir. Bunu sağlayan diğer faktörlerin arasında, eğitim, tecrübe, üst-ast ilişkilerindeki başarı durumu da vardır.

Öncelikle belirtmek gerekir ki, sağlıklı işleyen bir bürokrasi; Devletin işlerinin görülmesi, kurulan kamu düzeninin en iyi şekilde çalışması, sistemin maksimum faydayı elde edecek şekilde üretimini sürdürmesi, milletle devlet arasındaki ilişki ve diyaloğun en candan seviyesini gerçekleştirmesi, devletin işlerinde devamlılık ve verimliliğin sağlanmasının da aralarında olduğu bir sürü katkıyı sağlayabilmelidir. 

Böyle bakınca bürokrasiyi kendi şahsi menfaatlerinin sürdürülmesine uygun hale getirmeye çalışanların, uzun vadede bu kararlarından memnun olmayacakları söylenebilir. O yüzden özel şirketlerde patron çocuklarının yetişme süreci planlaması, o şirketin en önemli işlerinin başında sayılır. Sadece torpil, sadece özel tercih gibi nedenlerin etkin olduğu bürokratik terfiler, çalışanların motivasyonunun ve iş tariflerini çok çabuk etkileyebilecektir.

Türkiye kamu bürokrasisi de tıpkı özel sektörü gibi yöneticilerinden yana pek şanslı değil. Yapılan iş ve işlemlerin “bürokrasi tuzağına” saplandığına dair şikayetler her geçen gün artıyor. Devlet dairelerinde işten anlayan yönetici sayısının çok azaldığını söyleyenlerin oranı yükseliyor. Bazı kurum ve kuruluşlarda torpilsiz olduğu için bazı işi iyi bilenlerin geriye çekildiği, bunların yerine ise torpilli işten-güçten anlamayanların oturtulduğu söylentileri adeta şehir efsanesi oluyor. 

“İşi ehline verin” diyen bir peygambere sahip olmamıza rağmen, ya “işin ehli” konusunda bir türlü ortak bir kanaat oluşturamıyoruz veya “bana yakın olan en ehildir” şeklinde bir mantığın ardına düşmüşüzdür. Yanlış olduğunu bilmemize rağmen bu kararımızdan da vazgeçemiyoruz. Her ne olursa olsun, mevkiler, makamlar, paralar ve diğer bütün güçler dünyaya aittir. Dünya malının yönetiminde de gelişmiş devletlerde başarılı modeller ortaya çıkartılmıştır. Yani aşağı-yukarı başarılı olacak bir bürokratik kademelenme modelinin şartları bilinmektedir.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2019 Ticari Hayat