MENÜ
Ankara
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
ELEKTİRKLİ ARAÇLARA İLGİ VAR AMA...
Oğuzhan SARI
YAZARLAR
13 Eylül 2021 Pazartesi

ELEKTİRKLİ ARAÇLARA İLGİ VAR AMA...

Dünyada ve Türkiye’de otomobil seçenekleri artıyor. Bu artış hem kasa tiplerinde  hem de yakıt tiplerinde kendini gösteriyor. Bugün halen daha yaygın olarak kullanılan benzinli ve dizel otomobillerin yanında zamanla hibrit otomobiller (ki bunlar da benzinli motorun yanında ek olarak elektrik desteği veren türlerdir) ve daha sonra içten yanmalı motorların tamamen terk edildiği elektrikli seçenekler de belirmeye başladı.

Hem yakıt tasarrufu sağlaması hem de doğaya daha az zararı olması açısından hibrit otomobiller tercih nedeni idi fakat Türkiye’deki vergi sistemi, altyapı eksikliği nedeniyle maalesef satışlar bana göre olması gerektiğinin altında kaldı. Fakat yine de bu tür otomobillerin satışları gün geçtikçe artmakta.

Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin verilerine göre, Ocak- Ağustos döneminin baz alındığı verilere göre hibrit ve elektrikli araç satışları bu ilk 8 ayda geçen yılı şimdiden geride bıraktı. 

Elektrikli ve hibrit araçlara yönelen ilgi her ne kadar giderek artıyor olsa da yukarıda belirttiğim gibi toplam satışlara bakıldığında oransal olarak halen daha istenilen, olması gereken seviyelerde değil.

Şöyle ki; Türkiye’de hibrit otomobil satışları yüzde 218, elektrikli otomobil satışları da yüzde 436,3 artış gösterdi. Bakıldığında yüzde olarak gerçekten iyi bir rakam görmekteyiz fakat toplam pazar payında elektrikli otomobillerin payı yüzde 0,3, hibrit otomobillerin payı ise yüzde 8,4 seviyelerinde.

Buna karşın satışlarda benzinli araçların lider olduğunu görmekteyiz. Bunun nedenleri arasında bilinirlik, kolay ulaşılabilirlik ve diğer araçlara göre daha ucuz olması gösterilebilir. 

Yine ODD’nin verilerine bakıldığında geçen yılın ilk 8 ayında yüzde 41,2 olan dizel otomobillerin satışlardan aldığı pay, 2021’in aynı döneminde yüzde 20,6’ya gerilemiş durumda. Benzinli otomobillerin payı ise bu dönemde yüzde 51,2’den yüzde 65,7’ye yükselmiş.

Bir başka araştırmanın sonuçları ise yukarıda benzinli araç almadaki hareket noktasında belirttiğim ‘bilinirlik’ ve ‘kolay ulaşılabilirlik’ konusuna dikkat çekiyor. 

Deloitte Türkiye tarafından hazırlanan Otomotiv Tüketicileri 2021 Araştırması, 23 ülkeden 24 bin kişinin katılımıyla yapıldı. Yapılan araştırmanın sonuçlarına göre tüketicilerin elektrikli araçlara eğilimi giderek artmakta fakat bazı belirsizlikler göz önüne alındığında bilinirlik ve alım gücü önem kazanmakta. 

Yapılan araştırmada Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 53’ü benzinli/dizel, yüzde 34’ü hibrit, yüzde 8’i ise elektrikli otomobilleri tercih edebileceklerini beyan ediyor. Aynı araştırma Türk insanının elektrikli araçlara karşı ilgisinin dünya ortalamasının üzerinde olduğunu gösteriyor fakat bu tür otomobillerin handikaplarının olması satışları aynı oranda belirlemiyor.

Elektrikli araçlardaki en büyük sorunlar, şarj süresi, menzil, şarj istasyonlarının yeteri kadar yaygın olmaması şeklinde gösterilebilir. Malum, Türkiye’nin de bir elektrikli araç projesi var. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada TOGG’da her şeyin planlandığı gibi gittiğini ve ilk seri üretim aracın 2022’de banttan ineceğini belirtmişti.

Ancak daha önceki bir yazımda TOGG’un ortaklarından İnan Kıraç’ın ortaklıktan çekilmesi ve çekilirken yaptığı açıklama biraz da Türkiye’deki müşterilerin elektrikli araç konusundaki çekincelerini açıklar nitelikte idi. 

Kıraç, “Elektrikli otomobil Türkiye için erken. En az 20 yılı var. Bir kere bataryalar çok ağır. Örneğin elektrikli otobüsümüze koyduğumuz batarya 3.5 tonu buluyor. Ayrıca, İstanbul’dan Ankara’ya giderken 300 kilometre sonra şarj ihtiyacı duyacaksınız. En az 1 saat sürecek.” gibi ifadeler kullanarak bu konudaki düşüncelerini açıklamıştı. 

O yazıda da belirttiğim gibi Kıraç düşüncelerinde gayet tabii haklı idi. Zaten mevcut durum da bunu göstermekte fakat yine aynı yazıda şunu da dile getirmiştim, bu proje bir adımdır, küçük de olsa büyük de olsa bir adımdır ve değerlidir.

Hasılı, hem dünyada hem Türkiye’de elektrikli araçlara artarak devam eden bir ilgi var. Bu ilgi ve çalışmalarla elektrikli araçlar yaygınlaşacak fakat hala kat edilmesi gereken mesafeler var.

Haftaya görüşmek dileğiyle, esen kalınız.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2021 Ticari Hayat