MENÜ
Ankara -3°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
KANSERDEN KORUNMAK İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ
Nimet KÜLTEKİN
YAZARLAR
24 Kasım 2021 Çarşamba

KANSERDEN KORUNMAK İÇİN BESLENME ÖNERİLERİ

Kanser son yıllarda tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de en önemli sağlık problemlerinden biri. 

Kanser, kontrolsüz çoğalan hücrelerin normal hücreleri öldürmeleri sonucu ortaya çıkan ve birçok türü tanımlanan bir hastalık grubudur. Günümüzde görülme sıklığı giderek artmakta olan bir halk sağlığı problemidir.

Kanseri oluşturan nedenler içinde, hem çevresel nedenler ve hem de genetik nedenler vardır. Sigara içme, aşırı alkol tüketimi, yağ ve yağlı yiyeceklerin aşırı tüketimi, yetersiz sebze meyve tüketimi, yetersiz posa alımı, yüksek miktarda pestisit ve yapay kimyasallara maruz kalma, nitrit ve nitrat eklenmiş besinler, ateşe çok yakın pişirilmiş veya yanmış etler, tuzlanmış, tütsülenmiş ve dumanlanmış besinlerin fazla tüketimi kanser riskini artıran çevresel risk faktörlerindendir.

 Kanser sıklığı, dengeli ve sağlıklı beslenme, fiziksel aktivite ve kilo kontrolü ile azaltılabilmektedir.

Kanserden korunmak için öneriler 

• Yeterli ve dengeli beslenmeli, öğünlerde sebze, et, süt ve tahıl grubunu içeren 4 besin grubundan yiyeceklerin yer aldığı dengeli öğünler hazırlanmalıdır. 

• Günde en az 4-5 porsiyon sebze veya meyve tüketilmelidir. En az 2 porsiyonu yeşil yapraklı sebzeler veya portakal, limon gibi turunçgiller olmalıdır. 

• Haftada en az 2-3 gün kurubaklagil tüketilmelidir.

• İşlenmiş tahıllar ve saf şeker yerine tam taneli tahıllar tercih edilmelidir. Çay şekeri, bal, reçel gibi basit karbonhidratların tüketimi azaltılmalı; Tam tahıl, kuru baklagil gibi besinlerde bulunan kompleks karbonhidratların tüketimi arttırılmalıdır.

• Kanserojen maddeler (kanser yapıcı) yağ içinde birikir ve fazla yağ alımı bu maddelerin vücuda girişini artırır. Bu nedenle özellikle yağ içeriği yüksek ve işlenmiş kırmızı et tüketimi sınırlandırılmalıdır. 

• Yağ alımının azaltılması için yemekler az yağla pişirilmeli, et yemekleri yağ eklenmeden kendi yağları ile pişirilmeli, kızartma, kavurma gibi pişirme yöntemleri yerine haşlama, ızgara, fırında pişirme yöntemleri tercih edilmelidir. Tütsüleme, tuzlanma, nitrit, nitrat gibi kimyasal maddeler ile işleme yöntemleri bazı kanserojen maddelere yol açmaktadır.

• Zeytin ve balık yağı gibi tekli doymamış yağların diyette daha çok yer verilmelidir.

• Nitrit ve nitrat katılmış besinler (salam, sucuk, sosis gibi) tüketilmemelidir.

• Kanser riskini arttıran yağda kızartılmış besinler, tuzlanmış besinler, tütsülenmiş besinler, nitrit, nitrat eklenmiş besinler, ateşe çok yakın pişirilmiş kebap gibi besinlerden uzak durulmalıdır.

• Kanser riskini azaltan; soğan, sarımsak, lahana, havuç, ıspanak, marul, kıvırcık, salatalık, pazı, asma yaprağı, karnabahar, pırasa, şalgam, turp, maydanoz, tere, nane, roka, biber, taze-kuru fasulye, bezelye, bakla, mantar, patlıcan, enginar, kabak, domates, pancar, bamya gibi sebzeler portakal, greyfurt, limon, kuşburnu, böğürtlen, kızılcık, elma, armut, ayva, erik, kiraz, vişne, çilek, kavun, karpuz üzüm, incir, nar, dut, muz, hurma, yeni dünya gibi meyveler ile leblebi, kestane, badem, fındık, fıstık, ceviz gibi kuruyemişlere ve özellikle yoğurda beslenmede yer verilmelidir.

• Besinler saklama koşullarına uygun yerde ve uygun sıcaklıkta saklanmalıdır.

• Alkol ve sigara tüketilmemelidir.

• Fiziksel aktivite arttırılmalıdır.

Kanser oluşumunu önleyebilmek için genetik yapımızı değiştiremeyiz ancak yeme alışkanlıklarımızı, fiziksel aktivitemizi, sigara alkol gibi alışkanlıklarımızı daha sağlıklı ve kaliteli bir hayat sürdürebilmek için değiştirebiliriz. 

Sağlıklı ve mutlu günler diliyorum.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2022 Ticari Hayat