MENÜ
Ankara 17°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
PAZAR  KAVRAMI
Şahap YILMAZ
YAZARLAR
9 Aralık 2017 Cumartesi

PAZAR KAVRAMI

Pazar, günlük hayatımızda sıkça duyduğumuz bir sözcük.
Çeşitli kaynaklarda araştırdığımızda alış verişi ifade eden pazar, genel olarak;
Belli bir şeyin satıldığı yer (balık pazarı, çiçek pazarı gibi),
Bir malın alıcı bulduğu yer,
Satılık malların, satışa arz edildiği yer, diye bilinir.


Pazar kavramı dilimize Farsçadan girmiştir.
Günümüzde pazar yerine piyasa kavramı da kullanılmaktadır.
Piyasa kavramı da dilimize İtalyancadan girmiştir.
Pazar ve piyasa anlamdaş kavramlardır.
Pazar kavramının değişik anlamları vardır.
Dar kapsamda pazar kavramı, “satış yeri” olarak ifade olunur.
Geniş kapsamlı ve ekonomik anlamda da aşağıdaki biçimlerde söylenebilir:
Pazar, arz ve talebin karşılaşmasıdır.


Pazar, satıcılarla alıcıların karşılaştıkları yerdir.
Pazar, arz ve talebin piyasa fiyatını oluşturduğu yerdir.
Pazar, satın alma gücü ve isteği olan insanların toplandığı yerdir.
Pazar, mal veya hizmetleri satın alma arzusunda bulunan insanların talebidir.
Hukuki anlamda pazar, alıcı ve satıcının karşılıklı rızalarını beyan ve kabul ettikleri yerdir.
İşletmecilik açısından pazar, fiili olarak mal ve hizmetlerle alıcı ve satıcıların bir arada oldukları yerdir.


İnsan hayatında önemli bir kavram olan pazarı, bu açıklamalar bağlamında; mal ve hizmetlerin satışa sunulduğu, alıcıların ve satıcıların karşılaştıkları, malların sahipliğinin değişiminin yapıldığı yerler olarak ifade edilir.
Pazar, bir mal veya hizmetin bugünkü tüketicileriyle gelecekte tüketici olabilecek tüm kişi, kurum ve kuruluşları kapsar.
Arz ve talebin bulunmadığı yerde pazardan söz edilemez. Arz, üretilen bir mal veya hizmetin sunulması; talep ise bu mala veya hizmete yönelen istektir.
Tüketici bir malı, ihtiyacı olduğunda ona sahip olursa kullanabilir. Eğer mal, tüketici için uygun bir yerde satışa sunulmamış ise o mala ihtiyaç duyduğunda ve zamanında sahip olamayacaktır.
Gerek üretici, gerekse tüketici olsun bütün insanlar için önemi büyüktür.
Pazar, satıcıyla alıcının buluşmasını sağlayan yerdir. Diğer bir deyişle, mal ve hizmetlerini satmak isteyenlerle ihtiyaçlarını karşılamak için satın almak arzusundaki insanların buluştuğu sosyal ve ekonomik bir alandır.


Pazarlar, alım satım işlerini kolaylaştıran yerlerdir. Bir mal, kalite ve fiyat yönünden ne kadar elverişli olursa olsun, tüketicinin istediği yerde ve zamanda hazır değilse tüketiciye faydası azdır veya yoktur çünkü mal; tüketici için uygun bir yerde, yani tüketicinin gidip görüp alabileceği yerde değil ise o mala sahip olması mümkün değildir. Bu sebepten o malın faydası da yoktur.
Tüketici, bir mala, ona ihtiyaç duyduğu zamanda sahip olursa kullanabilir.
Üretici malını satmak, tüketici de ihtiyaç duyduğu malı satın almak ister.
Her iki tarafın bu isteğine, pazar cevap verir. Pazar hem üretici, hem de tüketici için tasarrufu sağlayarak üretime ayrılan zamanın artmasına yardımcı olur. Yeni ürünlerin tanıtımını sağlar, alış veriş sonucu sahiplik faydası yaratır.


Pazarlar, kuruluş amaçlarına göre farklı özellikler gösterirler. Haftanın belli günlerinde belli yerlerde kurulan semt pazarları, büyük ölçüde son tüketiciler içindir. Yılın belli zamanlarında kasaba ve şehirlerde panayır, sergi, fuar, defile gibi adlarla kurulan pazarlar da vardır. Bu tür pazarlar, daha çok yeni ürünü görmek veya alma arzusunda olan tüketicilerle toptancılara hitap eder. Çarşı, mağaza, dükkân gibi ticari işletmeler de pazar kapsamındadır.
Pazar, satın alma gücü ve isteği bulunan insanları bir araya getirir. Bunlar, bir mal veya hizmetin bugünkü ve gelecekteki müşterileridir.

Hoşça kalın.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2020 Ticari Hayat