MENÜ
Ankara
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
REKLAMIN AMAÇLARI VE İŞLEVLERİ
Şahap YILMAZ
YAZARLAR
14 Aralık 2017 Perşembe

REKLAMIN AMAÇLARI VE İŞLEVLERİ

Günlük hayatta sıkça duyduğumuz sözcüklerden birisi de “Reklam” sözcüğü.
Nedir reklam?
Herhangi bir şeyin tanıtımında neden bu kadar önemlidir?
İşletmeler açısından reklam; üretilen mal ve hizmetlerin tüketiciye tanıtılması, duyurulması, pazarda yer alan aynı tür mal ve hizmetlerin çokluğu karşısında tüketicinin, işletmenin ürettiği mal veya hizmeti tercih etmesi için ikna edilmesi amacıyla gerçekleştirilen bir faaliyettir.
Tüketicinin beğenisine sunulan ürüne olan ihtiyacın ve talebin sürekliliğinin sağlanmasında reklamın büyük katkısı vardır.


Tüketici açısından ise pazarda tüketicinin ihtiyaçlarına cevap veren birçok ürün arasından kendi yararına en uygun ve doğru seçim yapmasına yarayan bir araçtır. Çeşitli mal ve hizmetleri tanıtan, bu mal ve hizmetleri nereden, nasıl, ne fiyatla sağlayabileceğini, ne şekilde kullanacağını tanımlayan, günümüz yaşam biçiminde zaman açısından tüketiciye yardımcı olan bir yapıdadır.
Reklam bir bedel karşılığında yapılır.


Reklam yapan kaynak (kişi veya işletme) bellidir.
Reklam kitle iletişim araçları yoluyla gerçekleştirilir.
Reklamda ürün, hizmet veya düşünceler hakkında bilgi verilir.
Reklamda tüketici, bilgi verilen ürünü satın alması için ikna edilmeye çalışılır.
Günümüzde reklam, pazarlama iletişiminin diğer elamanları gibi hem işletmeler hem de tüketiciler açısından vazgeçilmez bir olgu olmuştur. Çünkü hızla değişen pazar koşulları, rekabetin günden güne artması sonucu benzer malları üreten bu çok sayıdaki şirketlerin başarısı büyük ölçüde pazarlama iletişimi elemanlarını ne kadar profesyonelce ve ne kadar doğru kullandıklarına bağlıdır.


Reklamın amacı; ürün hakkında bilgi vermek olduğu kadar, tüketiciyi aydınlatmak, ürün ya da hizmet hakkında kullanım alanlarını açıklamak, çağdaş anlayışa yeni bakış açıları kazandırmaktır.
Aslında reklam tüketici toplumun oluşturduğu bir kültürdür.
Reklam tüketiciyi, sunulan mal ya da hizmeti aldığında yaşamının daha iyi olacağı yönünde motive eder. Bulunduğu yaşamdan daha iyi bir yaşamı önerir.
Tüketici, satış noktasına kadar o mal ya da hizmeti satın almaya ya da kullanmaya gelirse reklam amacına ulaşır.


Reklam ister kısa ister uzun vadedeki satış amacını taşısın, buradaki amaç ortaktır;
Tüketici veya satıcıya bilgi vermek,
Malların satışını kısa veya uzun dönemde arttırmak,
Satıcıya yardımcı olmak,
Mal ya da hizmete karşı talep oluşturmak,
Talebin fiyat esnekliğini azaltmaktır.


Reklamın temel amacının işletmeler açısından kârlılığı arttırmak olmasına karşın yine bu çerçevede kalmak koşuluyla kısa dönemde bazı özel amaçların varlığı da söz konusu olabilir.
Öncelikle reklam;
İşletmenin saygınlığını arttırır
Kişisel satış programını destekler
Dağıtım kanalları ile olan ilişkileri geliştirir
Sektördeki genel talebi arttırır
Malın kullanımını yaygınlaştırır
Malın tercihini devam ettirir
İmajı doğrular


Alışkanlıkları değiştirir
Mal serisini tanıtır
Reklamın ticaret ve iş hayatında oynadığı role ilişkin günümüzde farklı görüşler vardır.
Olumlu görüşlerin bazıları şunlardır:
Reklam bilgi dağıtımında önemli rol oynar.
Reklam, tüketicilerde satın alma isteği uyandırır.
Reklam, yeni ürünlerin geliştirilmesini teşvik eder.
Reklam, satışların arttırılmasına katkıda bulunur ve rekabet sağlar.
Bir sektör olarak reklamcılık büyük işgücü pazarıdır.
Olumsuz görüşlerin bazılarıysa şunlardır:
Reklam giderleri maliyetleri arttırır.


Büyük işletmeler, reklam yoluyla tüketicileri kendilerine bağlayarak bir çeşit tekel oluştururlar.
Reklam, ikna gücü yoluyla insanı yönetir.
Reklamlar, insanların, imkânlarının ötesinde yaşamalarına neden olur.
Reklamda abartma vardır.
Sonuç olarak;
Doğru yapıldığı takdirde reklamın; rekabet ortamı oluşturup ticareti canlandırma, fiyatların düşmesini en azından sabit kalmasını sağlama, üretimi ve ürün türlerini arttırma gibi faydalar sağladığı söylenebilir.

Hoşça kalın.

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar

   Bu yazı henüz yorumlanmamış...

Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2019 Ticari Hayat