MENÜ
Ankara 15°
Ticari Hayat
PAYLAŞ 
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
Facebook'ta Paylaş
TRAMVAY ÖNCELİK OLAMAZ
Can Berk KANAT
YAZARLAR
19 Şubat 2018 Pazartesi

TRAMVAY ÖNCELİK OLAMAZ

Günümüzde ülkelerin yanı sıra şehirlerin iktisadi ve mimari açıdan rekabet içinde yer aldığı küresel bir dünyada yaşıyoruz. Belediyeler yarışta kendilerini kanıtlamak için bir takım somut istatistiki deliller ön plana sürüyor. Anket şirketlerine yüklü miktarda el altından paralar verip reklamlarını yaptırıyorlar. Böylelikle kendilerini kandırmaktan öteye gidemeyen belediyelerin vizyonu gitgide daralıyor. Bu gibi saptamaların pek çoğu 3. büyük şehrimiz İzmir içinde geçerli.
Maalesef bugün 4,5 milyon nüfusa ev sahipliği yapan güzel kentimiz İzmir de belediyeler tarafından vizyonu daralmış ve ürettiği projenin önceliklerini saptayamamış çizimlerle boğuşuyor.

Son 3,5 yıldır çalışmaları süre gelen tramvay projesi ise tam bir rezalet. Aynı ulaşım ağı üzerinden hem otobüs hem metro hem vapur seferleri mevcutken sadece şehre estetik kazandırmak adına alt yapısı desteklenmiş bir çizim hatası... Tramvay çalışması. Proje için ayrılmış bütçe ziyan edilmiş, çar çur edilmiş büyük bir sermaya kaynağıdır. Bu sermaye kaynağını aktaracak çözülmeyi bekleyen sayısız alt yapı sıkıntısı varken, tramvay projesine aktarılmış kaynağın banliyölerde yaşayan 4 milyona yapılmış bir haksızlık olarak görüyorum. Harcanan miktar şehrin banliyölerine az biraz çeki düzen verebilirdi.


Gerçek ten şehrin bu estetiğe ihtiyacı mı vardı? Kesinlikle hayır. Tramvay projesiyle 4 yıl içinde çekilen trafik çilesi zahmeti, tramvayın şehre kazandırılmasıyla kapatılacak bir kazanç olarak değerlendirmiyorum. Alt üst edilen, yıllardır Alsancak-Göztepe hattını yokuşa süren yöneticilerin sözde dahiyane tramvay projesi nitekim açılan istasyonlarıyla bekleneni karşılamadığını gözler önüne seriyor.


Projenin gelişmesiyle beraber, vatandaş olarak bir takım iktisadi beklentiler içerisine giriyoruz haliyle. Genel olarak bize bu tramvay projesinin iktisadi temelde ne getireceğini ve götüreceğini sorguluyoruz. İstihdam olanaklarını araştırıyoruz. Üretime katkısına bakıyoruz. Değerlendirmelerimizi yaparken ilk etapta duygusal davranıp olayın ve mekanın estetik boyutunu değil, karın doyurucak yiyecek ekmek boyutuna bakıyoruz.


Sonuç olarak, bugün kentleri tek başına ele aldığımızda ürettiği sermaye birikimiyle ve hayata geçirdiği irili ufaklı projelerde istikrarı ve verimliliği sorgular olduk. Kapitalizmin dört bir yanımızı çevrelediği, büyüyen ve gelişen kentlerde maalesef estetik değerlerimizi kaybeder olduk. Bunun sonuçlarından biride belediyelerin yetersiz ve başarısız projeler üretmesidir. Tramvay projesiyle yeniden bu açıklarımızı tecrübe ettiğimiz gibi...

Yorum Ekle
Yorumunuz gönderildi
Yorumunuz editör incelemesinden sonra yayınlanacaktır
Yorumlar
 Hakan Emir
 20 Şubat 2018 Salı 08:08
Bu proje tamamen bir avrupa ozentisinden oteye gidememis bilahare tam bir fiyasko ile sonuclanmistir. Belediyecilikte amac halkin tamamina hizmet goturebilmektir. Gecen gun karsiyaka tramvayina bindim. Tam bir fiyasko icinde halk yok. Ustelik tramvay tam bilet basiyor. Bumudur belediyecilik.......
Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa başına gitSayfa başına git
Masaüstü Görünümü  ♦   İletişim  ♦   Künye
Copyright © 2020 Ticari Hayat